Deler av forsiden på avisen Dagens Næringsliv 5. april 2013. Faksimile Dagens Næringsliv.

Deler av forsiden på avisen Dagens Næringsliv 5. april 2013. Faksimile Dagens Næringsliv.

Risikerer vi o-sportens omdømme!

I en tid hvor man gjerne er opptatt av omdømmet, næringslivet spesielt, er DNB en av Norges Orienteringsforbunds hovedsponsorer. Gang på gang den siste tiden har negative overskrifter om denne storvokste og delvis statseide finansaktøren slått i mot oss. Er dette bra for o-sportens omdømme!


Et av o-idrettens flaggskip denne sesongen er DNB-Challenge. Dette er et tiltak rettet inn mot barn og unge som skal gjennomføres i samarbeid med skolene.

Avisforsider om DNB av typen "Lurer folk", slik vi opplevde på fronten av Dagens Næringsliv sist fredag, er i så måte lite optimalt når de lokale o-klubbene skal ut og "selge" konseptet DNB-Challenge inn mot skolene.

Med den store mengden negativ fokus det har vært rundt DNB den siste tiden, er det heller ikke helt ideelt at bankens logo nå pryder det meste som har med orientering å gjøre, alt fra landslagsdrakter, forbundets nettside, diverse materiell og arrangements-nettsider med videre.

Noe som må kunne betegnes som en ukultur et stykke tilbake i tid har mye av skylden for det DNB opplever nå (spareprodukter), men vi erfarer også at det er rykende ferske hendelser som gjør at DNB har møtt motbør i media og på en rekke andre områder, og til og med Norges finansminister har gått ut mot banken. Årsaken til sistnevnte aspekter er DNB's beslutninger om oppjustering av rentenivået basert på det banken selv begrunnet i nye kaptialkrav fra det offentlige.

DNB's omdømme har opplagt fått noen riper i lakken. I den forbindelse kan vi ikke annet enn håpe at bankens for tiden svekkede omdømme ikke går ut over o-bevegelsen!

Kommentar
Geir Nilsen - OPN.no

Fotnote:
NOF-president Einar Tommelstad og NOF's generalsekretær Bjørnar Valstad ønsker ikke å bli intervjuet av OPN.no i sakens anledning.

blog comments powered by Disqus


Mulig relevante artikler