Nordic Tour uten hovedsponsor
Med godt under to måneder igjen til årets utgave av storsatsingen Nordic Orienteering Tour står fortsatt konseptet uten hovedsponsor.
- I øyeblikket har vi ingen overordnet toppsponsor. Det er lokale sponsorer som bærer dette i dag, sier det norske orienteringsforbundets generalsekretær, Bjørnar Valstad, til OPN.no.
Nordic Orienteering Tour, også kjent som Nordic Tour, eller bare NORT, er storsatsingen til orienteringsforbundene i Finland, Norge og Sverige.
Det var dette konseptet som gjorde at det tradisjonsrike nordiske mesterskapet i orientering med et overraskende pennestrøk ble skyvet ut på sidelinja fra og med i år.
I Nordic Tour løpes det konkurranser, med verdenscupstatus, i de nevnte landene. For Norges vedkommende er det O-festivalen som står for gjennomføringen av selve finalen på Nesodden, rett utenfor Oslo, i slutten av juni.
Solide pengepremier
En gulrot for verdenseliten er foruten world cup poeng en pen bunke euro, ikke mindre enn 31.000 av dem, eller tett på 250.000,- omregnet til norske kroner.
- Hvordan dekker dere opp premiepengene uten hovedsponsor?
- Hver nasjon stiller med 1/3 hver. Det er de nasjonale forbundene som skaffer til veie pengene, forklarer Valstad.
For Norges vedkommende er også Forbundet med og finansierer gjennomføringen av selve konkurransene, altså ikke bare premiesummen. Her på berget er NORT med andre ord et tapsprosjekt for NOF denne sesongen.
Overskudd i Finland
I Finland er det derimot annerledes forteller Valstad til OPN.no.
- Finland tjener penger på Nordic Orienteering Tour i år. Blant annet gjennom TV-sendinger. Som en del av oppbyggingen mot VM i Finland i 2013 har det finske forbundet avtale med YLE. Her inngår i tillegg til NORT også Jukola og Huippuliiga i det nasjonale TV-samarbeidet.
YLE er Finlands variant av NRK, mens Huippuliiga er deres versjon av norgescupen.
NOF delfinansierer fransk VM-TV
- Fjorårets norske runde av Nordic Tour på Raufoss ble TV-sendt i statskanalen. Blir det TV også i år?
- Det er krevende å arrangere Nordic Tour. Ikke så mye selve arrangementet, men TV-biten.
Generalsekretæren sier at det norske O-forbundet i år derfor heller har valgt å fokusere sin TV-satsing i 2011 i retning av å hjelpe Frankrike til å gjennomføre gode TV-produksjoner fra to av distansene.
- Vi har ikke kapasitet til å både sikre gode TV-bilder fra Nordic Tour i Norge og også hjelpe til med VM i Frankrike. For å sikre videre kontinuitet i gode TV-sendinger etter VM i Trondheim har vi derfor valgt å prioritere hjelp til Frankrike, opplyser Bjørnar Valstad.
Han utdyper med at det er viktig at VM etableres som TV-produkt før verdenscupen.
- TV-stasjonene vil ha VM før dem vil ha World Cup.
Selv om Norges Orienteringsforbund velger å gå inn med ressurser i Frankrike-VM understreker Valstad at det per i dag ikke er klart om franskmennene lykkes i å stable en produksjon av høy nok kvalitet for TV-mediet på beina.
Det er ikke fastlagt hvor mye Forbundet går inn med. Dette avhenger av antall nasjoner som spleiser.
- Om kvaliteten blir som på TV-sendingene fra VM i Norge blir det lav pris, dette da sendingene kan selges videre. Per i dag er kvaliteten ikke god nok, og vi vil heller ikke bruke penger i det hele tatt. Vi jobber med å sikre kvaliteten slik at produktet er salgbart og interessant for NRK. Vi har god dialog med NRK om dette, sier Valstad.
Kan få navnet i Nordic Tour
Tilbake til mangelen av en viktig hovedsponsor for Nordic Tour kan det nå være ting på gang.
- Det sitter en aktør på gjerdet, røper Bjørnar Valstad samtidig som han opplyser om et ekstra lokkemiddel.
- Det kan være mulig å få bedriftens navn knyttet til Nordic Orienteering Tour.
I praksis betyr dette etter hva OPN.no forstår at et mulig navn på den nordiske touren i fremtiden for eksempel kunne blitt Nokia Orienteering Tour.
Nordic Orienteering Tours hjemmeside
Mulig relevante artikler