1. april 2014 valgte OPN.no en aprilspøk som gjorde at nettavisen var skrudd av og at den var overtatt av NOF, som så hadde valgt å legge den ned. Grafikk: OPN.no/Google Analytics.

1. april 2014 valgte OPN.no en aprilspøk som gjorde at nettavisen var skrudd av og at den var overtatt av NOF, som så hadde valgt å legge den ned. Grafikk: OPN.no/Google Analytics.

Tidenes sterkeste på OPN.no etter aprilspøk

Tirsdag 1. april gikk OPN.no ut med aprilsnarren om at NOF hadde overtatt stedet, for så å legge denne populære nettavisen død. Dagen derpå viser Google Analytics at OPN.no fikk sin sterkeste 2. april gjennom alle tider.



Det OPN.no gjorde 1. april 2014 har så vidt oss bekjent aldri blitt gjort før, altså at et mediehus donerer en av sine publikasjoner fullt og helt til aprilspøkenes verden.

Vår løsning var å stenge nettstedet, legge på en plakat om at Norges Orienteringsforbund hadde overtatt OPN.no - Orientering på nett - og også valgt å legge denne nettavisen død.

Med et slikt utgangspunkt skulle man tro at det ikke kom noen besøkende til OPN.no onsdag 2. april - men det gjorde det til gangs. I forhold til onsdag i forrige uke snakker vi om en eksplosiv vekst i besøk på heftige 43 prosent.

Om vi sammenligner med 2. april 2013 er veksten på utrolige 58 prosent.

OPN.no har målinger gjennom Google Analytics som løper tilbake til juli 2008. Etter den tid fremstår perioden frem til og med juni 2011 som spesielt sterk som følge av enorm ressursbruk, relativt sett.

Men tidenes klart beste 2. april finner vi altså i 2014 - Snakk om vellykket og populær aprilspøk!

besok_20140402-siste-aar.jpg
Besøk på datoen 2. april i årene 2009 (lengst til venstre) og frem til og med 2014. Som man ser skyter årets dato klart høyest til værs. Grafikk: OPN.no/Google Analytics.


blog comments powered by Disqus


Mulig relevante artikler