Foreslår å legge ned natt-NM og NM ultralang
Får Nord-Trøndelag O-krets og Dengerud med seg tilstrekkelig mange tingdelegater, kan natt-NM gå over i historien fra 2013 og ultralang-NM gå samme veien året etter.
Dette er forslaget Nord-Trøndelag O-krets har fremmet for forbundstinget 10.-11. mars 2012:
Forslag til NOF’s ting 2012 fra Nord-Trøndelag Orienteringskrets.
Tilpasning av NM-programmet ved å legge ned NM natt fra 2013 og NM Ultralang fra 2014.
Begrunnelse
Orienteringsidretten er i stadig utvikling og i Norge har vi innført nye NM-øvelser etter hvert som VM-programmet er utvidet, uten at NM-øvelser er fjernet fra programmet. I tillegg ble NM Ultralang åpnet for juniorer i 2006. Som et resultat av dette er det nå 6 NM-øvelser for seniorer og 7 for juniorer når NM-stafetten medregnes. Dette er etter vår mening for mange NM. Fjerning av 2 NM’er vil slik vi ser det ha følgende positive effekter:
1. Fokus på internasjonale øvelser
* Fokus på de øvelser som inngår i VM-programmet blir redusert ved NM i andre øvelser.
2. Økt status til NM
* For mange NM gir hvert NM lavere status.
3. Forbedret norgescup
* Fjerning av 2 NM gir økt fleksibilitet for å tilpasse norgescupen til internasjonal terminliste hvert år.
* NM er mer ”obligatorisk” enn norgescup. Flere norgescupløp i stedet for NM gir løperne mulighet til å prioritere bort enkelte løp for å tilpasse reisebelastning.
* Mindre klubber kan lettere ta på seg norgescupløp enn NM’er.
- Saken om natt-NMs være eller ikke være er en gammel sak, sier Atle Dengerud på forespørsel fra OPN.no. Allerede i 1988 var saken oppe første gang. Dengerud var tingdelegat den gangen og stemte for å legge ned mesterskapet. Han tror det er bedre muligheter for å lykkes denne gangen.
- Det går på den generelle bruken av o-idrettens ressurser og det går ikke minst på belastningen spesielt på juniorløperne. Vi kom vel opp med dette forslaget litt spontant etter å ha hørt betenkeligheter fra andre orienteringskretser angående konkurranseprogrammet for juniorene.
Dengerud mener fokuset rent sportslig sett bør rettes mot øvelsene som inngår i det internasjonale mesterskapsprogrammet.
- Sprint er kommet inn fra og med VM i 2001 og kommer til å være der. I sprint er vi dårlige. Går vårt forslag gjennom blir sprint viktigere også i Norge, sier Dengerud. Når det gjelder ultralang mener han at det ene store løpet vi har i den øvelsen – Blodslitet – som fra tid til annen har blitt redningen for NM i denne øvelsen, fint står på egne bein.
- Og så slipper vi slike diskusjoner som oppsto etter årets NM i ultra-lang, hvem var startberettiget og hvem ikke, humrer Dengerud. Ut over det henviser han til forslaget og synes det er flott om det diskuteres fram mot tinget.
- Tror du at forslaget går gjennom, Dengerud?
- Jeg håper og tror det gjør det denne gangen, sier Atle Dengerud som i 1989 vant en NM-tittel han vurderer langt høyere enn natt-NM-gullet tre år tidligere. For Dengerud slo sin senere svoger Bjørn Haavengen og den gang klubbkamerat i NTHI med knapp margin i NM normaldistanse (nå NM langdistanse) i Lardal i Vestfold. For den bragden ble han belønnet med en blank Kongepokal.
- Antall stemmeberettige på tinget vil maksimalt bli 58. (52 fra kretsene og 6 fra styret). NM omfattes av konkurransereglene og der kreves kun simpelt flertall for endring eller stryking av NM-øvelser, opplyser assisterende generalsekretær Jeppe Hansson til OPN.no.
Normalt møter kretsene med 45-46 representanter iflg Hansson. Dersom 27-28 er enige i NTOKs forslag, så går det gjennom. Ved stemmelikhet har presidenten dobbeltstemme.
-
ForslagetPosted by anonym [16.02 22:59]AOOK's utsendte er bundet av Kretstinget, til å stemme i mot.
[Reply]
-
Harry Lagert tar sakenPosted by Brodern (terje DOT dengerud AT mesta DOT no) [7.02 14:08]Alternativt NM-program kan arrangeres av Nydalen hvert år som compact games midt i oktober: fredag kveld: sprint-natt NM prolog, lørdag kveld: HarryLagert-finalen går som kombinert natt-NM og Ultra-NM. For løpere over 18 gjeninnføres disiplinen Bankett-NM (som ikke har vært gjennomført offisielt siden NM 1981 med NTHI som arrangør) senere på kvelden. Alt innenfor trikkeavstand og deltagerne klarer seg med 24-timers kort fra Sporveien.
[Reply]
-
Ut av drømmeland?Posted by Hans Werp (hanswerp(+)online DOT no) [8.02 11:04]Jeg håper at forbundstinget om en måned blir tinget der norsk orientering kommer seg ut av det drømmeriene som har vært en ulykke for bevegelsen et par tiår, dvs. å bli TV-idrett, OL-idrett, mediaidrett osv.
Orienteringen må prioritere stramt:
*anlegg (kart)
*materiell (gode tilskuddsordninger)
*matnyttige kurs, klubb/kretsforbund (eks, trenerkursene som går nå - suksess, kommende helgs kartmøte på Ås- 53 deltagere-suksess)osv. Utarbeide nye kurs/hefter; "hvordan arrangere enkle o-løp ved bruk av moderne teknologi"- hvordan komme i gang med orienteringsaktiviteter i nye eller "nygamle" klubber. Folk er sultne å ideer!!!
*oppslutning - det er en enorm friluftstrend om dagen- tett med folk i skiløypene - her finner vi vår målgruppe.
* arrangere bra nasjonale mesterskap i samsvar med internasjonalt mesterskapsprogram, ha gode nasjonale og kretsterminlister
* sportslig sett er VM det ENESTE som teller.
* for norsk orientering må "orientering i skog" sommerstid være den prioriterte og overskyggende aktiviteten, jfr. skipresident Sverre S. Seebergs forsiktige men nyttige innspill i siste nummer av Veivalg. Jeg tipper på at "orientering i skog sommerstid" omfatter over 90 prosent av startene i norsk orientering. Skiorientering er kanskje et par prosent mens sprintkarusellene kanskje er drøye 5 prosent. Mao. inntektene for arrangerende klubber og forbund (løpsavgift) er basert på orientering i skog.
* PR: Lokalavisene og nettet er vår arena og der når vi fram. Orientering som en vesentlig TV-idrett slik vinteridrettene er, er basert på total uvitenhet og manglende forståelse av markedskreftene.
Dett er min mening!!!!!!
[Reply]
-
NM utralang må beståPosted by Jesper [27.01 08:44]NM ultralang er vel å regne som o-idrettens ”femmil”. Å fjerne denne NM-øvelsen, kanskje den eneste som er igjen der o-idrettens egenart består (lange strekk med mange veivalgsmuligheter), tror jeg vil være å gjøre en bjørnetjeneste mot o-idretten. Mange av de beste dropper jo uansett NM ultralang, såfremt det ikke arrangeres på østlandet, så for de spiller det jo ingen rolle. Men for alle andre er NM ultralangdistanse en ”institusjon” og et arrangement det betyr noe å delta i. La NM ultralang bestå. Som o-løpernes ”femmil”, og med intervallstart.
[Reply]
-
ENIGPosted by Ove Antvord (Sprunglauf AT klarforNMultralang2012-2030! DOT com) [3.02 19:00]Jeg er helt enig i at NM ultralang må bestå. Den eneste øvelsen man virkelig må i kjelleren i, og virkelig den øvelsen man kan si seg fornøyd med fullført i.
[Reply]
-
Hvem kommer til å delta?Posted by tingdeltager [6.02 18:11]Prøver å finne ut hvem som vil bevare NM Natt og NM Ultra...
Er de som vil beholde NM-ene de som engang har løpt de og mener det er bra for de unge?
Elller inkluderer det også de unge som kommer til å delta?
Eller kommer de ikke til å delta likevel?
[Reply]
-
Reisebelastning og NM-øvelserPosted by Leif Størmer (leif DOT stormer AT exie DOT com) [24.01 17:01]Hvis man har tenkt å være blant de par-tre hundre beste i landet i sin idrett så må man akseptere høy reisebelastning. Om man spiller fotball eller håndball i de par øverste divisjonene, i toppdivisjonen i basket eller volleyball, er blant de par-tre hundre beste i landet i langrenn eller alpint, så reiser man mye og langt store deler av året. Sånn er det, og slik er det i sporten vår orientering også.
Slik som sesongplanen har vært for 2011 og 2012, med en klar overvekt av de store konkurransene på det sentrale Østland, så er selvsagt reisebelastningen dessverre blitt alt for ujevnt fordelt, men dette problemet løses ikke ved å legge ned et par av NM-øvelsene.
Vi har en lang sesong og variasjonen i konkurranseformer og løyper er viktig og verdifull. Vi trenger den variasjonen som natt, sprint, mellom, lang og ultralang gir. (Selv om enkelte løypeleggere dessverre virker å ha en hang til å lage mellomdistanseorientering ut av alt fra sprint til ultralang.)
Legg heller opp til at flere av NM-ene skal være mulig å arrangere av andre klubber enn storklubbene på Østlandet. En av de flotteste konkurransene jeg har vært på de siste par årene er NM-ultralang i Sørreisa 2010. Flotte løyper, bra kart, et fantastisk o-terreng og et supert arrangement ble levert av en sannsynligvis ganske slank arrangørstab. Håper flere utkantklubber tør å ta utfordringen!
[Reply]
-
Re: Reisebelastning og NM-øvelserPosted by Anders Øks [22.02 21:06]Det er sjelden og lenge siden jeg har besøkt OPN, men må så absolutt støtte opp under denne kommentaren:
"Legg heller opp til at flere av NM-ene skal være mulig å arrangere av andre klubber enn storklubbene på Østlandet. En av de flotteste konkurransene jeg har vært på de siste par årene er NM-ultralang i Sørreisa 2010. Flotte løyper, bra kart, et fantastisk o-terreng og et supert arrangement ble levert av en sannsynligvis ganske slank arrangørstab. Håper flere utkantklubber tør å ta utfordringen!"
For NM-ultra (Lang-NM) sin del kan jeg ikke være mer enig. Min første og eneste start i dette mesterskapet foregikk i Sørrreisa (det burde sikker skjedd tidligere mener noen). Det var for egen del langt og tøft, men rammen rundt det var perfekt. Både med tanke på naturomgivelser og selve arrangementet.
NM skal kåre den beste i landet, ja, men i vår idrett som alle andre skal den også dra med bredden.
Hvorfor ikke gjøre NM-ultra til en distanse hvor den beste kåres og vi andre kan være med på en opplevelse litt utenom det vi vanligvis møter i løypa. Med noe uvanlig og "eksotisk" terreng, arrangører som vet å sette pris på de som tar turen.
Må alt passe inn i VM-programmet og være publikumsvennlig? Noen OL-idrett blir vi aldri uansett. Og greit er det.
[Reply]
-
Hvem arrangerer?Posted by Hans Werp (hanswerp(+)online DOT no) [23.01 15:35]Skal ikke blande meg for mye opp i diskusjonen i og med at det var jeg som sjekket tingdokumentene og tok en telefon til Atle Dengerud og skrev artikkelen.
Likevel; kanskje greit å vri på diskusjonen; "hvem skal arrangere alle disse norgesmesterskapene?" Alle småklubbene er forlengst borte i orientering, og de mellomstore klubbene "på landsbygda" som har vært veldig trofaste NM-arrangører, sliter med høy alder på lederne- klubber som arrangerte flotte NM tidlig på 1990-tallet er nærmest nedlagt, andre har vedtatt ikke å ta på seg storarrangement på mange år rett og slett for å overleve. Oslo-området risikerer å måtte arrangere alt, kanskje med litt hjelp av Trondheimsregionen. Disse får stadig "tilflyt" av ressurspersoner, "bygda" og klubbene i de "mindre" byene mister dem. Vi ser det allerede nå, NM-uka i Nydalen 2012, NM-uka i Raumar 2011, NORT Heming/Njård 2012, NORT 2013 Lillomarka, Asker NM jr. stafett 2011, Nittedal NM ultra 2013? O-Festivalen 2011 Ås/UMB mfl,Fossum/Tyrving O-Festival/WC 2009 osv. Det suger ressurser.
Denne saken handler egentlig om; "hvordan bruker vi ressursene i norsk orientering best?"
[Reply]
-
ugYuagSNwgtVXPSAAEPosted by avemMCxxkeIxIMjieWq (info AT tvfestival DOT com) [17.02 00:03]Great post hewover I was wondering if you could write a litte more on this topic? I?d be very grateful if you could elaborate a little bit further. Cheers!
[Reply]
-
Det er lettPosted by Grankvist [24.01 16:38]Jeg hadde gleden av å løpe et løp som VIUL ok arrangerte - 1-2 mann ved start, 2 mann ved mål. Knallbra kart, knallbra løyper. Hva mer trenger man? Etter det jeg har lest så arrangeres natt-cup'n i Oslo etter samme prinsipper. Er det ikke greit å kalle en spade for en spade. Det er veivalgene mellom postene det skal avgjøres. Krever NOF noe mer? PS, tipper man trenger maks 6 mann til å arrangere natt-NM
[Reply]
-
Dette klarer vi:)Posted by Slow [30.01 20:55]Dette lurer jeg også på.
Klarer vi å arrangere NM natt fellesstart med 6 pers? Jeg tror det går ann
[Reply]
-
NMPosted by lambertseterobserver [30.01 23:08]Spørsmålet er vel hva NOF skal gjøre ut av det....jeg tenker på storskjerm, Dagfinn med flere tidtakersystemer, speaker osv....med alle hjelpere her blir det fort en 30-40 stykker.....
[Reply]
-
uINOIwlEmCPosted by XIuUVsgwit (alexandrahotel AT mistral DOT co DOT uk) [16.02 23:02]Ja, hantiiedhakie og martekaa, darlig nattesovn odelegger hele dagen, foler jeg, sa na skal jeg gjore som mange gamlinger gjor: sove middag .
[Reply]
-
Seriøse øvelserPosted by Løken [23.01 00:45]"så slipper vi slike diskusjoner som oppsto etter årets NM i ultra-lang, hvem var startberettiget og hvem ikke"
Ja, slike diskusjoner orker vi ikke, legg heller ned hele øvelsen og ta vare på de øvelsene hvor reglene er så klare at utøverne kan diske seg selv.
Her har jeg klippet inn noen refleksjoner rundt Sprint-NM:
- Jeg har løpt gjennom en hage på vei inn smuget til femtepost. Slik er sprintorientering. Det er alltid et eller annet tull, sa han (altså vinneren, dvs. før han disket seg selv)
- Derfor gidder jeg ikke satse på sprintorientering!
Helt seriøst: Dengeruds forslag er lett å forstå, men litt vanskelig å like.
[Reply]
-
Hør på utøvernePosted by H21 [22.01 17:45]Dette forslaget viser vel bare nok en gang at o-sportens ledere er på kollisjonskurs med de aktive utøverne. For meg virker det til å være enighet blant utøverne om at NM-natt og NM-ultra må beholdes. Så er det bare synd at mange av delegatene på tinget ikke gjenspeiler denne gruppen...
[Reply]
-
iKzFgBtaDdvrsyPosted by ektjdhwgc (1354111045 AT qq DOT com) [17.02 13:13]Lenen Zonder BKR Toetsing Lenen zoendr BKR toetsing stijgt in populariteit op het Internet. Veel mensen met een zogeheten BKR notatie, die toch geld willen lenen zijn op zoek naar
[Reply]
-
Hør på utøvernePosted by lambertseterobserver [23.01 12:25]Viktig derfor at forslaget blir kjent og at man kan ta en saklig debatt i alle kretser om det.
Slik jeg forstår melding fra Akershus og Oslo o-krets skal forslaget opp på Kretstinget i midten av februar, derfor er det viktig at de aktive aktuelle for disse mesterskap tar diskusjonen med sine kretstingsrepresentanter. Sånn funker vårt o-demokrati etter dagens system. Vi oppnår en saklig og grundig debatt i hele organisasjonen.
[Reply]
-
Hør på utøvernePosted by lambertseterobserver [23.01 12:28]Bare legge til, det er viktig at samme debatt tas i alle landets o-kretser om forslaget.
[Reply]
-
-
Grundig debattPosted by lambertseterobserver [24.01 10:55]Raggen, jeg tror at NOF-Styrets syn vil prege avgjørelsen. Mindre kretser, som ofte ikke har deltakere i de aktuelle NM-disipliner, tenderer i sterk grad til å stemme sammen med styret.
I jevn avstemming kan det avgjøre.
[Reply]
-
To vikitge øvelserPosted by Dag Lofthus (dag DOT lofthus AT hotmail DOT com) [22.01 17:34]Det ville vært utrolig dumt om disse øvelsene skulle forsvinne! Som tatt opp tidligre ville en fjerning av NM natt gjøre oss nordmenn mindre slagkraftige på de to store stafettene. Noen vil kanskje si at man ikke vil ha behov for NM ultra, fordi det ikke er noen "passende" konkurranser internasjonalt der man har behov for denne distansen. Men NM ultra er et løp som gir god mulighet for å teste sine egene grenser, og kjenne en sterk mestringsopplevelse. Jeg personlig synes det var veldig synd at NM ultra ble underlagt boldslitet i 2011, for det er virkelig en del av øvelsens egenart at det er intervallstart.
NM Ultra, og andre ultra løp kan faktisk være gode å ha internasjonalt. For å trekke frem Jukola og 10mila igjen, så vil jo en person som både hevder seg i NM natt og NM ultra være en perfekt løper på långa-natten!
[Reply]
-
NM til NCPosted by Daimsjoko (hoss AT gmail DOT com) [23.01 16:28]Det er jo ikke snakk om å fjerne øvelsene, det er snakk om å gjøre NM natt og NM ultra til norgescup, noe som gir løpene mindre status, men det hever statusen på de andre NMene. Dette fører som sagt også til at man lettere kan bortprioritere løp og det er lettere for mindre klubber å arrangere.
[Reply]
-
NM til NC til borte?Posted by * (lenge AT leve DOT langdistanse) [23.01 23:24]Hvis disse øvelsene mister NM status er det ikke lang vei tl at de blir borte fra NC også. Fjern heller NM sprint, flere eksempler på at arrangørene uansett legger den som NM mellom i by/boligfelt.
[Reply]
-
Kjekke forkortelserPosted by Løken [24.01 22:29]Det er vel egentlig ikke noe konkurranseforhold mellom NM i sprint og ultralangdistanse. Sprinten suger ikke overskudd, og vil lettere finne plass i de aktives program. Ville heller ha vurdert hele NC-konseptet - har det svart til forventningene? Bortsett fra mesterskapene er det vel bare to "vanlige" løp som inngår? Virker litt konstruert for sponsing, mens det forvirrer bildet når NM og NC stort sett dekker de samme løpene.
[Reply]
-
NM nattPosted by Hausken (hausken AT amhausken DOT com) [22.01 15:17]Trist hvis NM natt forsvinner. Det eneste nattløpet av betydning for jenter. Selv om det ikke finnes VM natt, tror jeg vi jenter har godt av å trene og konkurrere natt for å bli bedre o-løpere og hevde oss i VM på dagtid.
[Reply]
-
wTOPebacWPnWLUZGPosted by pCGeGsnQ (sprzedazpkt AT vatim DOT pl) [17.02 01:30]Mortgage notes, so cganlenhilg to come by nowadays, you've to go by means of so many chains of command, per say, to get on the correct individual just to obtain involved in it. but, its worth it im my personal viewpoint.
[Reply]
-
EnigPosted by Henrik Ottesen (navn AT gmail DOT com) [25.01 16:18]...og nå kan alle "demonstrere" mot forslaget ved å delta i årets
NM Natt 2012 dot no (eller se fsk.no).
Håper flere arrangører hiver seg på i årene som kommer også. Kom gjerne til Fredrikstad å se hvordan arrangørene jobber.
[Reply]
-
NM nattPosted by HB (hermbak AT online DOT no) [21.01 22:35]Igjen ser jeg at noen ønsker å ødelegge o-sportens egenart!
Nattorientering, er spennende og lærerikt, for o-løpere i alle aldre.
Ved å legge ned NM natt, vil fokuset på nattløping bli mindre.
Dette vil Norsk orientering tape på på sikt!
Vil vi det?
[Reply]
-
Nattorientering viktigPosted by t [21.01 14:10]Et argument for å beholde natt-NM er at et mesterskap vil bidra til mer fokus for å trene natt-o, som er viktig i forhold til å bedre o-teknikken. Skal norske lag fortsette å hevde seg i Tiomila og Jukola, er det heller ingen ulempe at et natt-NM bidrar til å holde fokuset oppe.
[Reply]
-
NM programPosted by Aslak (Aslak DOT Kinneberg AT gmail DOT com) [21.01 11:36]Hvis forslaget i bunn og grunn er et forsøk på å minske reisebelastningen for juniorene blir det helt feil.
Argumentene henger ikke på greip. Dersom VM-øvelser skal være styrende, får vi i steden NM i fellesstart/jaktstart, NM i "knock-out" sprint og NM i sprint-stafett. Det gir mindre status og enda mindre flesibilitet. La heller NM jr stafett inngå i NM-uka. Det er ingen gode grunner til at juniorene skal løpe to NM-stafetter (ref. Sverige)
[Reply]
-
VM-programPosted by Vegard Brun Saga (ikkemailmeg AT mail DOT no) [21.01 12:24]Nå ser det heldigvis ut til at VM-programet blir som dagens program noen år til: http://www.orientering.no/nyheter/Sider/IOFCouncil.....ammet.aspx
[Reply]
* Bruk vennlige ord og uttrykk.
* Personangrep tolereres ikke.
* Innlegg som etter skjønn går over streken risikerer sletting helt eller delvis.
* OPN.no anmoder om at innlegg skrives under fullt navn.
Mulig relevante artikler




