Deltakere i publikumsløpene på VM i Tsjekkia 2008. Foto: Geir Nilsen/OPN.no.

Deltakere i publikumsløpene på VM i Tsjekkia 2008. Foto: Geir Nilsen/OPN.no.

- Løpsavgift er en kjent kostnad

I går fortalte OPN.no om Nesbyen IL som i fjor arrangerte KM-helg for Buskerud. De jobbet en hel sommer uten å sitte igjen med noe særlig mer enn en kjemperegning fra Orienteringsforbundet. - Hvordan en klubb skal få til positiv økonomi i sitt arrangement, er klubbens utfordring, understreker O-forbundet.


På forespørsel fra OPN.no kommenterer Einar Tommelstad utfordringen med arrangementer hvor hele det potensielle overskuddet går med til løpsavgift til Orienteringsforbundet.

Tommelstad sitter i Norges Orienteringsforbunds styre. Der jobber han blant annet med nettopp spørsmål rundt avgiftspolitikken.

Han har også inngått i forbundsstyrets spesialoppnevnte utvalg som har jobbet frem et forslag til hvordan løpsavgiften skal beregnes fremover. Se link til saken "Skattesjokk for løp i nærmiljøet" i bunnen av artikkelen.

Tommelstads kommentarer er på generelt grunnlag og ikke knyttet direkte opp mot den nevnte KM-helgen i Buskerud.

- Løpsavgift er en kjent kostnad. O-klubbene vet at når de arrangerer kretsløp eller nasjonale løp, så må de betale inn løpsavgift etterpå. Det er også kjent hvilken prosentsats løpsavgiften er. Dermed kan arrangører budsjettere med denne utgiften, opplyser Einar Tommelstad.

- Løpsavgift er i mine øyne ikke det mest presise begrepet vi har, da det ikke er ment som en avgift på arrangøren, men på løperne som deltar. Innsamling av avgift fra deltakerne må imidlertid organiseres på et vis, og innsamling på registrert deltakelse er den beste metoden vi har, legger han til.

- Hva er NOF sitt forslag til løsning dersom det er slik at arrangører opplever at de ikke sitter igjen med økonomisk overskudd etter å ha jobbet svært mye med et arrangement?

- Jeg har forståelse for at klubber ønsker et økonomisk overskudd når de arrangerer et løp, selv om ikke det bør være motivasjonen alene - for da kan det bli et tynt løpstilbud. Hvordan en klubb skal få til positiv økonomi i sitt arrangement, er klubbens utfordring. Det er i mine øyne ikke forbundets oppgave å finne på forslag i etterkant hvis en klubb ikke får til dette.

- Har NOF noe system for å støtte arrangører som av en eller annen grunn "har gått skoa av seg". Er det for eksempel noen sentral forsikringavtale som gjør at arrangører kan forsikre seg mot forhold som gir underskudd?

- NOF har ikke regelverk eller forsikringsavtale som dekker det økonomiske resultatet av klubbenes arrangementer. Det store antallet arrangementer i o-idretten er heller ikke av en slik størrelse at det er behov for slike løsninger.

- For alle arrangementene som forbundet eier rettighetene til, det vil si internasjonale konkurranser, O-festivalen, NM og norgescup, så skal det på forhånd inngås avtale som gir forutsigbarhet for både arrangørklubb og forbund. Forøvrig er storskjermprosjektet et tiltak for å blant annet å øke markedsverdien på arrangementene slik at klubbene kan øke sine inntekter.

- Løpsavgift (og løpskategorier) har blitt diskutert på de siste kretsledermøtene samt forbundstinget. Et utvalg har jobbet med spørsmålene i vinter og endringsforslag til reglene er nå ute på høring hos klubber og kretser, avrunder Einar Tommelstad på vegne av Norges Orienteringsforbund.

---

Se også
Forbundet tok overskuddet
Skattesjokk for løp i nærmiljøet




Mulig relevante artikler