Weltzien hadde rett - kartet var rart
- Vi skrittet opp og undersøkte nøye Torsdag 14. juli gikk årets verdenscup-premiere i Finland. Distansen var sprint. Audun Hultgreen Weltzien kjempet helt i teten frem til like før 10. post - der gikk han på en storbom som frarøvet Tyrving-løperen hans internasjonale gjennombrudd og verdifulle WC-poeng. Etter målgang bekjentgjorde Weltzien som nevnt mistanker om at kartet trolig ikke var helt som det burde. Flere turer ut til den skjebnesvangre posten fulgte - både alene og med løpets kontrollører. - Vi skrittet opp og undersøkte nøye og fant ut at posten var hengt 30-35 meter nord for stien, i stedet for 20 meter. I tillegg var begge steinene, maurtua og det gule området tegnet 15-20 meter for langt sør. Om man summerer blir avstanden mellom det gule området og posten 35 meter i stedet for 65 meter, og steinen og maurtua 25 meter i stedet for 50-55 meter, forteller Weltzien til o-magasinet Veivalg. Rotert 4,7 grader 2 dager etter WC-løpet gikk gigantstafetten Jukola i det samme terrenget. Veivalg i samarbeid med den kjente kartmannen Kristen Treekrem avslører at det er store forskjeller mellom kartet fra WC-sprinten og kartet som ble brukt under Jukola. - Kartene har ulik nordretning og for å få lagt de sammen måtte Jukolakartet roteres 4,7 grader! På et kompasskursstrekk på 300 meter utgjør forskjellen i nordretning 25 meter. Det er uvisst hvilket kart som har meridianene mot magnetisk nord, skriver Veivalg. Oppgitt Weltzien - Etter å ha studert Jukolakartet på søndag ble jeg ganske oppgitt. Dette kartet stemmer mye bedre, og feilene kunne nok vært unngått med dette som kartgrunnlag, forteller Weltzien til Veivalg. - Det var så dårlig kvalitet på mange ting ved WC-sprinten at det å legge en verdenscuprunde torsdagen før Jukola må sees på som en tabbe. Man må i framtida ha forskjellige arrangører, og helt ulike terreng og arena enn det som er på Jukola, avslutter Audun Hultgreen Weltzien sin fyldige redegjørelse i Veivalg. ****** Hele historien og 4 kartskisser står på trykk på side 9 og 10 i Veivalg nr. 4/2007. ****** Linker Veivalgs hjemmeside. --- Kilde: O-magasinet Veivalg. |
Mulig relevante artikler