Ressurskrevende familieunderholdning
- Arrangøren faktureres for arrangementspakken kr 17500,- pr konkurransedag. I tillegg kommer nødvendig opphold for inntil 8 personer i arenaproduksjonsteamet. NOF dekker reise for arenaproduksjonsteamet, heter det i dokumentet ”Norges Orienteringsforbund - Arrangørmal - Hovedarrangement” (link til dokumentet i bunnen av saken).
”Arenaproduksjonsteamet” er et antall sentralt oppnevnte personer med nøkkelkompetanse i forhold til gjennomføring av ”Storskjermprosjektet” ute i felten.
Om man arrangerer et såkalt ”hovedarrangement” (for eksempel norgescup, NM, O-festivalen) så er man pålagt å inkludere storskjerm, og som følge av dette må man også kjøpe NOF’s arrangementspakke.
En arrangør kan riktignok formidle til NOF at forholdene ikke ligger til rette for å gjennomføre en storskjermproduksjon ved deres arrangement. Men etter hva OPN.no forstår vil arrangøren da, enten de ønsker eller ei, få hjelp fra NOF sentralt til å finne løsninger for å komme rundt hindringene.
I tillegg til ovenstående legger en storskjermproduksjon med tilhørende GPS-tracking også beslag på andre arrangementsressurser for å løse andre oppgaver enn selve produksjonen. Dette er alt fra kabelgraving til logistikk rundt GPS-enheter.
For en arrangørklubb som vet at den enten har en super annonseselger i sine rekker, eller har egne krefter godt plassert i forhold til det lokale kommune-hierarkiet og/eller ditto i næringslivet kan det nok være mulig å ”regne hjem” den ekstra byrden det er å måtte tilby storskjerm, og kanskje attpåtil omforme merbelastningen til et hyggelig positivt bidrag inn i arrangementsbudsjettet.
Men det er vel ikke å ta for hardt i å påstå at 999 av 1.000 orienteringsløpere er slik skrudd sammen at pågående salgsaktivitet ikke er det de trives mest med. Og ikke alle klubber har medlemmer som har manøvrert seg slik at de har påvirkningskraft inn i de rommene hvor beslutninger fattes. Da blir det tøft å skulle selge ekstra reklame til den lokale bensinstasjonen, banken, håndverkeren eller pizzahuset borti gata for visning på storskjermen for anslagsvis 20-25.000 kroner ekstra per løpsdag.
For en liten klubb med få ressurspersoner, men som allikevel ser muligheter til å påta seg et arrangement som norgescup, sprint-NM eller NM-ultralang, blir det nok også tøft å vite at en kanskje hardt presset hovedkomité også skal jobbe ”vettet av seg” for å finansiere en storskjermproduksjon og GPS-tracking til flere titusener kroner.
Når vi også vet at det vel knapt nok er andre enn slektninger og andre orienteringsløpere som kaster et blikk opp på storskjermen på arenaen, og det nok heller ikke er nevneverdig mange utenfor o-menigheten som følger GPS-trackingen hjemme i stua, blir dette kostbar familieunderholdning både hva gjelder penger og ikke minst den ekstra arbeidsinnsatsen arrangører må legge for dagen.
Dersom vi henter frem Norges Orienteringsforbunds grove budsjettoversikt for storskjermprosjektet finner vi at festen har en kostnadsside stor kroner 900.000,- for 2011 alene.
En solid bit av denne kaka dekkes av arrangørklubbene gjennom kjøpet av ”Arrangementspakka” (budsjettert til 300.000,-).
Videre er det en post i prosjektbudsjettet som heter ”Sponsorer og bidragsytere”. Denne lyder på 350.000.
Den siste kakebiten på inntektssiden er på 300.000,- og heter ”Andre inntekter”. Fra sentralt hold er OPN.no fortalt at blant annet midler fra løpsavgiften hører herunder.
Basert på ovenstående tall kunne det vært interessant å drodle litt ved den ene av NOF’s setninger i dokumentet som ble nevnt innledningsvis;
”P.g.a NOF store subsidiering av storskjermproduksjon så må noen reklamerettigheter deles på.”
Men vi lar denne avsporingen ligge og tar heller en titt inn i glasskula for å se om satsingen på storskjerm har livets rett etter at prosjektperioden 2010-2012 er ved veis ende.
Mange vil nok mene med store bokstaver at svaret er NEI, og at dette koster langt mer enn det smaker, både hva gjelder tid og penger.
Dersom vi legger årets kostnad på 900.000,- til grunn og deler den på 19 hovedarrangement får vi en kostnad per arrangement tett oppunder 50.000,- kroner.
Men det er bare en bit av det hele; I tillegg kommer betydelig tidbruk fra arrangørenes side, samt det faktum at prosjektet belaster NOF’s styre og administrasjon med både ulønnet og lønnet tidbruk.
Det NOF’s styre må vurdere før de eventuelt vedtar å forlenge den massive satsingen på storskjerm forbi 2012 er om den tiden og de pengene som går med heller burde vært brukt til å jobbe med o-idrettens aller største og viktigste utfordring – nemlig det at de lange trendlinjene viser at vi dessverre har en orienteringsidrett hvor aktivitetsnivået peker i feil retning.
Videre må forbundsstyret reflektere over om Norges Orienteringsforbund best bidrar til å løse de negative trendlinjene gjennom å pålegge arrangører å bruke store ressurser på innpakking av orienteringsidretten i glanset papir, eller om O-forbundets viktigste bidrag, som forvalter av O-idretten på vegne av klubbene og dets medlemmer, bør være å legge forholdene optimalt til rette for at ildsjeler landet rundt kan arrangere rekruttkvelder og mange enkle, effektive og strømlinjeformede arrangementer, ved siden av fremstilling av kart.
Med dagens verdensbilde er det i alle fall vanskelig å se at Storskjermprosjektet i et helhetsperspektiv bidrar til noe særlig annet enn å tappe orienteringsidrettens verdikjede for viktig muskelkraft både lokalt og sentralt i en så stor grad at det mest hensiktsmessige er å avrunde den brede satsingen.
Kommentar av Geir Nilsen
Redaktør OPN.no
”Norges Orienteringsforbund - Arrangørmal - Hovedarrangement”
nb! Dette er et såkalt levende dokument som endres over tid. Linken kan derfor peke til en versjon med annen ordlyd enn da ovenstående sak ble skrevet.
Mulig relevante artikler