OPN.no klatrer på verdensrankingen

Puster Orienteringsforbundet i nakken

Kommentar: Alexa.com rangerer alskens nettsider. Selv om O-forbundets nettside, OPN.no og for eksempel World of O må finne seg i å havne et stykke ut i rankingen, er plasseringene allikevel imponerende.


Kommentar: Verdensrankingen for nettsider

Etter at Nilsen Support på vegne av OPN.no i vinter relativt sett gjorde en stor og tung investering i ny publiseringsløsning, som ble lansert 1. april, har OPN's plassering på verdensrankingen skutt i været, nærmest dag for dag.

Eksakt hva som er årsaken til dette er litt uvisst, men vi kan vel slå fast at de tekniske grepene som ble gjort har slått heldig ut i forhold til Alexa.com sin måte å rangere på.

Et av flere viktige elementer er nok også uten tvil det faktum at så mange som 64 klubber nå har lagt ut OPN.no's logo på sine startsider på nett. Dette gir et bidrag til at besøkstallene holder seg stabilt.

Blant den øverste millonen
Denne uken har OPN.no's redaksjon for første gang registrert OPN blant verdens 1 million mest besøkte nettsider. Mer eksakt er dagens plassering 896.408.

Umiddlebart blir man kanskje ikke så imponert av en slik plassering, men husk at bortimot alle verdens byer har sine nettaviser, fotballklubber har sine nettsteder, kommuner og bedrifter likeså. Og for ikke å glemme alle kulørte nettsider og de ulike sosiale nettsamfunnene.

Tallenes talle
For noen kjente O-sider ser tallene per 30. juli 2009 slik ut:
Orientering.no - 730,083 (norske O-forbundet)
OPN.no - 896,408
Orientering.se - 911,759 (svenske O-forbundet)
Alternativet.nu - 2,404,618 (svensk nyhetsside)

Norge slår Sverige
Vi alle er tjent med flest mulig O-sider høyest oppe på Alexa sin ranking. Allikevel er det jo en artig kuriositet at lille Norge slår store Sverige både hva gjelder trafikk på forbundssiden og den nasjonale nyhetssiden.

Men både Norge og Sverige må se seg slått av Worldofo.com. Den internasjonale nyhetsagenten, med mye mere, ligger på plass 447,668.

VG helt på topp
Av norske nettsider ser det ut til at VG.no er aller øverst som nummer 965. Med plassiffer 1 finner vi ikke overraskende Google.com. Yahoo.com, Facebook.com og YouTube.com følger deretter.

Av de typiske norske nisjekanalene på nett innenfor segmentet kondisjonsidretter ser det ut til at det er nasjonalidretten langrenn som troner på topp.

Nettsiden Langrenn.com ligger på plasseringen 336,339 - men OPN.no spiser inn på - altså mye takket være hjelpen fra 64 av landets klubber og alle andre som bidrar til å gjøre nettstedet kjent!

Hvordan klatre videre
Dersom Norges Orienteringsforbund etter hvert finner rom for å takke ja til OPN.no's mangeårige henvendelser om å ha noe samarbeide på nett, slik at vi gjennom det kan sikre en enda bedre tilstedeværelse for O-idretten i den aller viktigste mediakanalen, skapes det samtidig en grobunn for at både Orientering.no og OPN.no kan klatre noen solide hakk på verdensrankingen.

Hvem av oss som innbyrdes leder bør være underordnet. Tross alt har vi litt ulike "oppdrag", og det aller viktigste er at vi begge tar Internett skikkelig på alvor - da sikrer vi også at det ikke går med O-idretten på samme måte i forhold til Internett, som det har gjort i forhold til Olympiske leker og riksmedia - nok et tog som reiser fra oss, mens vi O-løpere står igjen på perrongen og vifter med armene!

Geir Nilsen - redaktør OPN.no

---

NB! Etter hva jeg forstår bruker Alexa.com en algoritme som baserer seg på antall besøkende og antall såkalte sidehenvisninger de tre siste månedene. Tallene endrer seg derfor dag for dag. Samtidig er det viktig å ha i bakhodet at statistikk over trafikk på Internett ikke er en eksakt vitenskap



Mulig relevante artikler