post_03

OPN.no er til salgs

Drømmer du om å drive en kombinert nettavis og nettportal innen orientering. Da er mulighetene store for å få en flying start gjennom å overta nettstedet Orientering på nett – OPN.no.


Orientering på nett - OPN.no - ble startet fra grunnen av 1. november 2004. Etter nærmere 7 år med etablering, oppbygging, utvikling og daglig drift av nettstedet vurderes det nå å slippe til nye eiere.

Hva er til salgs
Nettsiden Orientering på nett - OPN.no - med innhold og trafikk.

Det er altså én nettside, -avis, -portal som er til salgs og ikke et selskap.

Domenet www.opn.no er av flere årsaker i utgangspunktet ikke til salgs, men kan eventuelt diskuteres.

Det ligger følgelig i utgangspunktet i kortene at OPN.no i løpet av en viss tid (etter avtale) må endre navn og nettadresse, med mindre også domenenavnet inngår i handelen.

Sosiale medier
OPN.no er på Facebook (http://www.facebook.com/OPN.no) og har der tett på 900 tilhengere. Tallet bør det være mulig å øke betraktelig med økt innsats inn mot mulighetene som ligger i Facebook.

OPN.no er også på Twitter (http://twitter.com/#!/OPNno). I samspill med Twitter kan det gjøres en del interessante og raske grep i forhold til veldig kjapp publisering av saker og bilder via mobiltelefon.

Med mindre det ligger begrensninger hos Facebook og eller Twitter i forhold til overføring av ressursene/profilene vil begge disse sosiale kanalene også kunne følge med i et salg.

En avgjørelse i forhold til dette må uansett sees opp mot om domenenavnet www.opn.no inngår i salget eller ikke.

Besøkstall
Mai 2011: 90.000 besøk fra 17.000 ulike datamaskiner og 225.000 sidevisninger. Hvert besøk varte 4 minutter og 15 sekunder.

Disse besøkstallene er henholdsvis 25% og 50% høyere enn samme måned i 2010 og 2009.

Årets besøksmessige toppdag var 20. juni 2011 med 3.950 besøk fra 2.450 datamaskiner. Jevnt over har besøket så langt i sesongen ligget på +/- 3.000.

Alle tall i følge bransjestandarden Google Analytics.

Se for øvrig artikkelen ”Knalltall for OPN.no - 25% vekst”.

Lesertall per artikkel
Dette varierer naturlig nok. Den mest klikkede artikkelen på OPN.no, etter ny publiseringsløsning ble tatt i bruk i april 2009, har 51.000 klikk. Den artikkelen med flest klikk så langt i år ligger nå på 11.500 klikk. Felles for slike klikkvinnere er at de fortsetter å generere god trafikk lenge etter publisering.

De smaleste sakene kan ligge så lavt som 200-400 klikk, mens de fleste nok er i området 800/1.200 klikk, mens ”toppsaker” i et klikkmessig perspektiv ligger i området +/- 3.000 klikk og opp mot 5.000-6.000.

Annonseinntekter
OPN.no hadde i 2010 en omsetning fra annonsesalg på ganske nøyaktig 250.000,- kroner (eks.mva). Mye av denne omsetningen er fra arrangementsannonser som kommer år etter år.

OPN.no har også noen bedrifter, som henvender seg inn mot orienteringsidrettten, blant annonsørene. Flere av disse har vært med i en årrekke som følge av at de har gode erfaringer med hvor effektivt og målrettet nettannonsering på nisjekanaler som OPN.no er.

Det er fortsatt omtrent 10-15 bedrifter/utstyrsleverandører som henvender seg direkte til o-løperne med nisjeprodukter (kompass, o-sko, hodelykter, spesialbekledning etc.), men som allikevel ikke er blant de faste annonsørene. Flere av disse sier det fremover kan være aktuelt å kanalisere annonsekroner via OPN.no.

Uten at dette kan garanteres fra min side vil jeg mene at det med litt mer offensiv tilnærming til annonsesalget på OPN.no skal være mulig å heve annonseomsetningen til cirka 350.000,- per år uten relativt sett altfor stor innsats.

Personlig har jeg på OPN.no alltid prioritert innholdsproduksjon og nettsidens utvikling foran annonsesalg. Nå har OPN.no et så godt fundament i forhold til design, teknologi, innhold og trafikk at man nok kan forsvare økt fokus i retning annonseinntekter en periode.

Et element er også at annonseprisene er stått stille i flere år, til tross for betydelig vekst i besøket.

Omsetningskalkyler og oppgaveprioritering påhviler det ny eier å vurdere.

Andre inntekter
OPN.no har noe inntekter gjennom salg av ”Orienteringslua”. Utover dette og nevnte annonseinntekter finnes det per i dag ikke andre inntekter.

OPN.no mottar ikke tilskudd fra verken Orienteringsforbundet eller offentlige innstanser. Dette kan endre seg over tid, men graden av hvor sannsynelig dette er er noe en kjøper selv eventuelt må undersøke og vektlegge.

OPN.no har per i dag ingen form for brukerbetaling. I 2006 gjennomførte OPN.no et såkalt spleiselag. Dette viste at det er en interesse der ute i forhold til å være med på å sikre at o-idretten har en pulserende nettavis/-portal, men denne interessen var på daværende tidspunkt ikke stor nok til å veie opp for de forpliktelsene jeg mente det lå for OPN.no i en slik delfinansiering via spleiselag. En ny eier må selv vurdere eventuelle muligheter av spleiselagsfinansiering, om det skulle være ønskelig å igjen prøve ut dette sporet.

Teknologisk kan det også være mulig å knytte løsninger for å gjøre hele eller deler av OPN.no om til en abonnementstjeneste og/eller implementere såkalt micropayments (se for eksempel flattr.com). En ny eier må selv vurdere eventuelle muligheter av abonnementsløsninger og/eller micropayments om det skulle være ønskelig å prøve ut dette sporet.

Kostnader
Kostnader ved å drive en nettside som OPN.no er mye knyttet opp mot tidbruk til oppgaver som journalistikk, annonsesalg, utlegging og vedlikehold av diverse linker, resultatservice, administrative oppgaver og utvikling av nettsiden.

Reisekostnader, nyhetsabonnement hos NTB (bør ha det for å få tilgang til en del pressemeldinger fra Orienteringsforbundet), leie av webhotell/publiseringsverktøy, foto- og datautstyr er også blant utgiftene.

Blant annet for å spare revisjonskostnader og andre forpliktelser som påhviler et aksjeselskap (AS) har OPN.no vært drevet gjennom et enkeltpersonforetak (ENK).

Det påhviler ny eier selv å vurdere kostnadsbildet i den driftsformen som velges (AS, ENK eller annet (ANS, NUF osv.)) og hvordan innholdsproduksjonen og andre oppgaver for OPN.no skal honoreres.

Per i dag har OPN.no ingen løpende lønns- og honorarutgifter til innholdsprodusenter, foruten indirekte en avtale med NTB, samt en løpende avtale om leie av webhotell/publiseringsverktøy.

OPN.no som nettside er gjeldsfri.

Så vidt meg bekjent skal det fra 2012 ikke være revisorkrav til AS med en omsetning mindre enn 5 millioner, men dette må en kjøper som eventuelt vurderer å etablere et AS for OPN.no selv undersøke.

Webhotel
OPN.no er teknisk plassert med et såkalt CMS-system (content management system/publiseringsverktøy) hos det norske firmaet Custom Publish - www.custompublish.com.

Oppdatering og utlegging av innhold på OPN.no skjer gjennom standardiserte nettlesere som Firefox og Internett Explorer. Ingen installasjon kreves på klientsiden (egen pc) foruten en nettleser.

Mer enn 450 virksomheter og 86 kommuner benytter i følge Custom Publish deres publiseringssystem. Både Langrenn.com og Kondis.no er blant dem som bruker løsningen fra Custom Publish.

Det påhviler ny kjøper selv å inngå ny avtale med Custom Publish.

Overtakelsesbeløp
OPN.no er meg bekjent verdens eneste aktive nisjekanal av typen nettavis/-portal innen orientering.

OPN.no er både en nettavis med nyheter, artikler og notiser, samt også en nettportal med linksamlinger, resultatservice osv. Dette gjør at det er to hovedaspekter ved nettsiden som til sammen sørger for hyggelige trafikktall hver eneste dag - hele året!

OPN.no har et stort og trofast publikum, nettsiden har en unik posisjon innenfor orienteringsidretten, nyhets- og bildearkivet er fyldig.

Alt dette serveres nå på et sølvfat og vil gi deg/dere en flying start dersom drømmen er å drive en nettavis og nettportal innen orientering!

Alternativ måte å leve ut drømmen på er å starte fra grunnen av, og da måtte bruke store ressurser på å bygge opp alt på nytt, etablere et publikum, samt konkurrere ut OPN.no. Ved å overta OPN.no ligger alt klappet og klart fra første dag.

Dersom din/deres vilje til å realisere dine/deres drømmer er stor nok, så blir vi enige om prisen!

Husk også at dersom du/dere gjør deres saker bra, vil dere foruten å øke nettstedets årlige inntjening også kunne selge det videre en gang i fremtiden for en høyere sum enn hva du/dere har gitt (dette er noe som naturlig nok ikke kan garanteres av selger). Tross alt er fortsatt Internett relativt nytt og pilene peker i voksende retning.

Fremdrift salgsprosess
Jeg velger å gå ut i vifteform via redaksjonell plass med at nettsiden er til salgs. Dette for at flest mulig av OPN.no’s lesere skal kunne vurdere om dette er av interesse for dem.

Om man er seriøst interessert i å overta OPN.no er frist for å gi tilbakemelding mandag 27. juni klokken 12. En naturlig frist for selve overtakelsen er 1. juli 2011.

På sett og vis en kort frist, men er motivasjonen den rette så ser man fordelene fremfor ulempene ved å komme raskt i gang som ny eier.

På denne måten er da også ny eier sikret å få med seg juli måned som en slags innkjøringsperiode før høstsesongen braker løs med små og store begivenheter på rekke og rad i august, september og oktober.

Deretter kan man bruke vinteren på å "booste" annonsesalget, samt eventuelt innføre ny funksjonalitet internt eller mot sosiale medier, for gjennom det legge grunnen for at våren 2012 blir nok en rekordperiode for OPN.no.

Eventuelle møter rundt overtakelse av OPN.no finner sted i Hønefoss, men det meste (egentlig alt) kan løses over telefon og nett.

Kontaktinformasjon – se bunnen av artikkelen!

Hvem er du/dere
Din/deres motivasjon for å vurdere overtakelse av OPN.no kjenner du/dere best til selv.

Kanskje er dere en kommersiell aktør som ønsker tilgang til økte lesertall i et nettverk blant andre nettsider.

Kanskje er du en orienteringsløper som har lyst til å kombinere et liv som helt eller delvis satsende orienteringsløper med et liv som driver av et nettsted innen orientering.

Dersom man reiser rundt på o-løp som journalist og produserer saker fra de ulike begivenhetene man er på betyr det at man kan kostnadsføre en del utgifter (blant annet reise og overnatting) som man likevel har. I et slikt perspektiv kan OPN.no være med å finansiere et liv som satsende orienteringsløper, eller ”O-bohem” om man det vil være.

Om du er under utdannelse og ønsker en fleksibel jobb ved siden av kan det å eie og drive OPN.no være en god kombinasjon med livet som student.

Men kanskje du verken er en ren kommersiell aktør, eller en solo-spiller som ønsker å drive OPN.no fra ”gutterommet”, men for eksempel en ”gutte-/jentegjeng”.

Om et knippe venner med interesser og kompetanse i ulike retninger går sammen om å drive OPN.no videre vil det kunne ligge uante muligheter fremover. Det sies tross alt av flere at Internett fortsatt på sett og vis er i startgropa.

For eksempel en ”guttegjeng” bestående av noen med blant annet følgende egenskaper: Kremmersjel, gründerånd, journalist(er) som behersker skriving og fotografering, webdesign, markedsføring, annonsesalg og sosiale medier så er det vel bare å kjøre på..

Ta kontakt om du/dere finner ovenstående aktuelt!

Denne artikkelen er ikke et salgsdokument, men mer å forstå som et informasjonsskriv. Det tas forbehold om skrivefeil!

O-hilsen Geir Nilsen / Nilsen Support
Redaktør / eier av Orientering på nett - OPN.no
geir.nilsen@opn.no
Tlf. 97 07 99 07




Mulig relevante artikler