O-kart er for vanskelige for de yngste

- Orienteringskart oppleves som vanskelige av barna og bør derfor erstattes av perspektivkart i begynneropplæringen, slår Thorsteinn Sigurjónsson fast i doktoravhandlingen ”Barns kartlesing – et samspill mellom kartleser, kart og terreng” ved Idrettshøgskolen. - Oppmerksomheten bør i større grad rettes mot fotografier, kartskisser og perspektivkart, viser avhandlingen videre.


 
Barn og kartlesing
Thorsteinn Sigurjónsson forsvarer sin doktoravhandling ”Barns kartlesing – et samspill mellom kartleser, kart og terreng”, for graden Doctor Scientiarum ved Norges idrettshøgskole, torsdag 31. mai. Avhandlingen tar for seg kartlesing og orientering blant barn.

Økosystem for kartlesing
Kartlesingsprosessen betraktes som en helhet bestående av kartleseren, kartet og terrenget; et kartlesingsøkosystem. Utgangspunktet er at kartleserens kognitive prosesser (noe som er fornuftsbestemt og erfaringsbegrunnet) ikke begrenser seg til indre relasjoner mellom tanker og begreper, men at de også er uløselig knyttet til terrenget.

For kartleseren er det derfor viktig å etablere og opprettholde kontakt med sine omgivelser (kart og terreng).

Hensikten med arbeidet har vært å finne ut mer om følgende problemstillinger:

* Hva kjennetegner barns utvikling av erfaringer med kartlesing i orientering?
* Hva kjennetegner samspillet mellom kartleser, kart og terreng?

Hodemontert videokamera
Datainnsamlingen ble gjennomført som to feltstudier med en kvalitativ tilnærming. 28 barn i alderen 6 til 12 år gjennomførte testløyper parvis med hodemontert videokamera og trådløs myggmikrofon. Denne metoden gav informasjon om barnas visuelle søk i omgivelsene og deres samtaler (tankevirksomhet) underveis.

2 ytterpunkter
Resultatene indikerer to ytterpunkter i forhold til å beskrive samspillet i kartlesings-økosystemet:

(1) et nært samspill hvor kartleseren har en klar forventning i forhold til sin forflytning,
(2) et dårlig samspill hvor kartleseren har mangelfull forventning i forhold til sin forflytning og derfor i etterkant, gjennom å rette oppmerksomheten mot terrenget, må finne ut hvor vedkommende er i forhold til kartet.

Utvikler terrengløpere fremfor orienterere
Sigurjónsson stiller spørsmålstegn ved om en gjennom tradisjonell praksis med merkede løyper (småtrolløyper) som siden erstattes av nybegynnerløyper med stor oppmerksomhet på ledelinjeorientering i større grad utvikler ”terrengløpere” heller enn orienterere.

En bør i større grad prioritere aktiviteter som vektlegger utvikling av kartlesingsøkosystemet med fokus på en aktiv kartleser som søker informasjon i både kart og terreng, har doktoranden kommet frem til.

Symbolske kart oppleves vanskelige
Et viktig resultat i studien er at symbolske orienteringskart oppleves som vanskelige av barna og derfor bør erstattes av perspektivkart i begynneropplæring for barn i denne alderen.

Sigurjónsson anbefaler en alternativ innlæringsvei hvor det symbolske orienteringskartet ikke har en så sentral plass som det tradisjonelt har hatt. Oppmerksomheten bør i større grad rettes mot fotografier, kartskisser og perspektivkart.

Gjennom det vil kartene under de ulike trinnene i utviklingen kunne erfares som en samspillsfremmende og ikke samspillshemmende faktor i kartlesings-økosystemet.

I Kongsberg er man allerede igang
Wenche Johansen, Tine Fjogstad og Torbjørn Hals hadde i forbindelse med Kongsberg OLs 3-dagers pinsearrangement "Pinseløpet" laget Småtroll-løyper som harmonerer med Sigurjónsson tanker. Samtlige 3 dager var fotografier en vesentlig del av opplegget for småtrollene. Se grafikk og bilder nedenfor.
 

Grafikk/bilder: Kongsberg O-lag.
 

Grafikk/bilder: Kongsberg O-lag.
 
Åpent foredrag
Thorsteinn Sigurjónsson forsvarer sin doktoravhandling ved Norges idrettshøgskole torsdag 31. mai - OPN.no's lesere er invitert.

Program - torsdag 31. mai - Norges idrettshøgskole, auditorium A
Kl. 10.15 – 11: Prøveforelesing: Hvilken relevans har studiet av kognitive prosesser i idrett for praksisfeltet?
Kl. 13 – 16: Avhandlingsforedrag med etterfølgende diskusjon.


******

Linker
Norges idrettshøgskole.



Mulig relevante artikler