Videre i samme spor
Tidligere utgaver av O-Boka har vært sentrert rundt store mesterskap i inn- og utland, samt de nasjonale massemønstringene her hjemme. I så henseende kjører forleggerne Borg & Benjaminsen heldigvis videre i samme flotte spor.
Norge rundt
Selv om bokas fokus altså i all hovedsak er våre fellesnevnere - massemønstringer og mesterskap - byr årets utgave av O-Boka på en særdeles gledelig nyvinning:
Av bokas 184 sider er 27 sider satt av til beretninger, bilder og kartutsnitt fra Norges 18 o-kretser. Som leser får man på denne måten et prisverdig, men naturlig nok noe forenklet inntrykk av o-idrettens ståsted landet rundt.
I forbindelse med dette tiltaket, som Borg & Benjaminsen har valgt å kalle for "Distriktssider", har de vært så geniale at de har spesialinvitert 18 skribenter med lokal kjennskap. Dette er positivt for de at 18 forskjellige penner fører med seg en variert språkdrakt og noe ulik fokus fra krets til krets. Samtidig er skribentenes lokale forankring med på å gi denne delen av boka like stor troverdighet som bokas øvrige innhold.
Et lite savn i tilknytning til "Distriktssidene" er at det ikke går klart frem hvorvidt sidene er å forstå som offisielle kretsbidrag til O-Boka, eller om dette er artikler skrevet uten slike bindinger. En innledende liten faktaboks kunne vært avklarende med tanke på dette.
Blodslitet
Da OPN.no anmeldte fjorårets utgave av O-Boka ble det gitt uttrykk for at noen linjer om vårt langdistanselokomotiv Blodslitet burde inngå. Borg & Benjaminsen har tatt rådet til følge. I årets bok har arrangementet fått 3 sider. Det fortelles om "Ragnhild Bente tidenes løper i Blodslitet", "Tidenes søleslag" og "Ragnar Weum første vinner". Omtalen gjøres fullkommen ved at det serveres bilder, og kart med veivalg.
I og med at O-Bokas lanseringstidspunkt er samtidig med Blodslitet hvert år, er det slik at det er Blodslitet året i forveien, altså 2005 i dette tilfellet, som omtales. Så lenge resten av boka ser ut til å være sortert etter kalenderen, med unntak av VM (først) og skiorientering (bakerst), føles det for OPNs anmelder litt rart at Blodslitet fra året i forveien først dukker opp på side 174.
Med tanke på neste års utgave av O-Boka vil liknende problemstillinger være plassering av omtale fra årets Blodslit, Militært VM og ikke minst Orienteringsgallaen. De to sistnevnte arrangeres i november, mens Blodslitet gikk forrige helg. Å starte O-Boka med all spenningen fra VM er et smart trekk, men resten av boka, inklusive skiorienteringsdelen, burde få sin plassering i forhold til den tidsaksen vi beveger oss langs.
Kannibaler og forvitring
De som har hatt gleden av å jobbe med salg av produkter kjenner kanskje begrepet "produkters kannibalisme". Kort fortalt går dette ut på at dersom man ikke utvikler sine produkter vil konkurrentens produkter spise opp dine produkter. Dette gjelder enten det dreier seg om iskrem, bildekk, eller for den saks skyld o-løp.
Siden O-Boka er et tilnærmet monopolprodukt (enerådende) og markedet er relativt begrenset er faren for kannibaler liten, men desto større er faren for forvitring - altså at produktet over tid smuldrer bort, eller rett og slett råtner på rot.
Borg & Benjaminsen er tilsynelatende oppmerksomme på slike farer. De nye distriktssidene er et synlig bevis på at gutta ønsker å videreutvikle produktet. Et annet bevis er at de begge åpenbart legger sin stolthet i at produktet fortsatt skal være av ypperste kvalitet. Til tross for at de har jobbet seg gjennom 5 tidligere utgivelser (3 norske og 2 svenske) er boka blottet for slurvefeil og lettvinte løsninger.
Annonser
Kvalitetsarbeid er tidkrevende. I høykostlandet Norge er tid ekstremt dyrt. For å slippe å gå på akkord med bokas høye kvalitet har Borg & Benjaminsen i år valgt å la annonsører disponere 7 av bokas 184 sider.
For leseren betyr dette syv sider færre med o-stoff - siden sidetallet står fast. Men på den annen side er annonsene med på å gi O-Boka en sunnere økonomi - noe som igjen øker sjansene for at O-Boka blir en fast følgesvenn i mange år fremover.
Et annet positivt trekk ved annonser i O-Boka er at annonsørene synliggjør for andre bedriftseiere at man gjennom "o-annonser" når en meget interessant og ressurssterk målgruppe, samtidig støtter man o-idretten - "VinnVinn" situasjoner er alltid gunstige - også for o-idretten.
Litt annen fokus
I anmeldelsen av fjorårets utgave av O-Boka dreide det seg mye om å fortelle om O-Bokas innhold. I år har OPN.no valgt å fokusere på de tre nyvinningene - distriktssider, Blodslitet og annonser. Sett med OPNs øyne er nyvinningene, og da spesielt distrikttssidene, av stor verdi.
Ved forrige korsvei ga OPN uttrykk for at en billedcollage over et utvalg av "årets populære produkter", med tilhørende priser, kunne være berikende. I et historisk perspektiv er vi fortsatt av den mening.
Oppsummering
Vi tillater oss å bruke akkurat samme oppsummering som for O-Boka 2005:
"Mellom to stive permer summerer O-Boka o-året som har gått. Innholdet er en flott blanding av elite og bredde, ung og gammel, stafetter og individuelle løp, resultater og faktabokser, og sist men ikke minst av kart og bilder. Kombinert med god layout og design gjør dette O-Boka til et briljant produkt".
Kjøp av O-Boka
O-Boka kan kjøpes gjennom bokas hjemmeside for kroner 350,-. For kr. 690,- får man alle 4 utgavene av O-Boka.
|