2006 - rekordår for OPN.no

2006 ble et fantastisk rekordår for OPN.no. Antall besøkende steg med hele 90 prosent i forhold til 2005 og havnet på 764.000. Det ble også satt rekord i antall utlagte nyheter og reportasjer med 945 totalt. Fremgangen var altså stor i 2006, men alt er dessverre ikke rosenrødt.


 
 

Fra 399.000 til 764.000
I introduksjonsåret 2005 hadde OPN.no 399.000 unike besøk. Forrige år havnet antallet på 764.000. I snitt blir dette 2.093 besøk hver eneste dag av årets 365 dager.

Nye toppnoteringer
2006 resulterte også i toppnoteringer for antall unike besøk en enkelt dag og for en enkelt måned. I mai tok vi imot 90.380 besøk, mens 12. juni er dagen med flest besøk gjennom tidene - utrolige 4.592 lesere fant den dagen veien til OPN.no's nyheter, reportasjer, linksamlinger med mer.

 

Besøkende per måned på OPN.no i 2005 og 2006.
 
945 overskrifter i 2006
Det er ikke så rart at mange finner veien til norsk o-idretts utstillingsvindu på nett. Totalt ble det nemlig lagt ut 945 nyheter, reportasjer, artikler og notiser forrige år. Dette gir et snitt på 18 o-saker per uke. Siden mye av stoffet var rykende ferskt og i tillegg krydret med bilder og informative resultatlister, kartutsnitt og linker er det naturlig at OPN.no i 2006 virket som en magnet på o-løpere fra Norge og resten av verden.

Skyggesider
Man trenger ikke å være i familie med Einstein for å forstå at det ligger enorm tidbruk knyttet til arbeidet med OPN.no. I 2006 var redaksjonskontoret, slik som i 2005, bemannet med ett årsverk. I tillegg har en rekke personer, inklusive redaksjonen, donert av sin fritid for å gjøre OPN.no til et best mulig nettsted.

Selv om tidbruken altså har vært formidabel i 2006 er det noe elementer som fikk en stemoderlig behandling (les: de ble nedprioritert). Dette gjelder først og fremst "Stafett-Toppen-Nor" og vår oversikt "Terminliste og resultater". For "Stafette-Toppen-Nor" begynte det så bra med fyldig forhåndsomtale fra 11 av Norges beste stafettklubber i forkant av 10Mila og et besøk hos Halden SK bare timer før det hele braket løs, men deretter krasjlandet hele "stafettprosjektet". Ønsker å beklage denne nedprioriteringen overfor våre lesere og alle klubber som stilte seg positive til å ta del i "stafettprosjektet".

Bildegalleriet er også et element på OPN.no's skyggeside. Årsaken til at redaksjonen valgte å forsvare en nedprioritering av bildegalleriet er at billedbruken i forbindelse med nyheter og reportasjer fra løp ble økt betraktelig.

Spleiselaget floppet
På skyggesiden finner vi også norske o-løperes lunkne respons på spleiselaget "OPN-spleis 2006". Spleiselaget var ment å utgjøre en viktig delfinansiering av norsk o-idretts utstillingsvindu, men ble en økonomisk flopp. Budsjettmessig var spleiselagsrammen satt til 300.000,- kroner (1.500 bidrag à kr. 200,- i snitt) for 2006. Resultatet ble i underkant av 70.000,-.

Dette resulterte i at OPN.no's gründere ved påsketider langt på vei bestemte seg for å legge ned OPN.no fullt og helt. Men slik ble det ikke - i stedet valgte vi å gjøre noen omprioriteringer slik at vi kunne forsvare å skyte noen hundretusen kroner ekstra inn i prosjektet enn planlagt i 2006. Dessverre førte dette med seg at gründerkapitalen på 500.000,- kroner som var ment å vare gjennom 5 krevende oppstartsår tok slutt allerede etter 26 måneder.

Selv om spleiselaget floppet i økonomisk forstand benytter OPN.no anledningen til å takke alle bidragsytere (en håndfull klubber, et par kretser, cirka 5 bedrifter og omtrent 150 privatpersoner) for verdifull økonomisk støtte til driften av OPN.no. Uten deres støtte og redaktørens kanskje noe naive tro på at landets o-løpere ville omfavne den ubyråkratiske spleiselagsmodellen, ville OPN.no blitt lagt ned allerede for et år siden.

Solskinn
Det fine med skyggesider er at det på andre siden av skyggen er solskinn. I denne lille oppsummeringen av 2006 er det allerede synliggjort mye solskinn i form av de fantastiske besøkstallene og den store produksjonen av stoff. Men det er også mye annet å glede seg over:

* I løpet av året har vi blitt gjort kjent med at flere nyhetsredaksjoner (avishus og TV) benytter OPN.no for å orientere seg frem i o-jungelen. Spesielt har de gitt uttrykk for at OPN.no er verdifullt i forbindelse med mesterskap. Gjennom våre populære "VM-, EM- og NM-ruter" finner de det de trenger på 1-2-3.

* Da min kone og jeg startet OPN.no 1. november 2004 var vi blottet for det aller meste av den kunnskapen som trengtes innenfor fagområdene journalistikk, fotografering og programmering for Internett. I så henseende ligger det også mye solskinn i alle de positive og oppmuntrende tilbakemeldingene vi har fått gjennom disse 26 månedene.

* Solskinn er det også når o-løpere velger å krydre sine hjemmesider med bilder fra OPN.no. Det samme gjelder når klubber bruker OPN-bilder i klubbaviser og på klubbens nettside. Må også innrømme at det er litt stas når kvalitetsprodukter som O-boka og O-boken (den svenske) finner bilder tatt av OPN's fotografer gode nok til at de kan brukes i bøkene.

* Moro var det også like før jul når en landslagsløper kunne fortelle at hun hadde fremkalt et OPN-bilde hos en fotograf for å overrekke det i innrammet utgave til en av sine personlige sponsorer. For øvrig har vi også fått henvendelser direkte fra klubbers sponsorer om lån av bilder.

* Mye solskinn var det også i det at vi akkurat nådde budsjettet på 100.000,- kroner for annonseinntekter. Fortsatt er det mange o-arrangører som ikke er spesielt opptatt av markedsføring. Melodien er i litt spisset form gjerne: "O-løp arrangerer vi fordi det er vår plikt, ikke for å trekke deltakere til arrangementet". Enkelte andre gir uttrykk for at de har sendt informasjonsmail til o-forbundet om sitt arrangement, og at de mener det holder.

Mange arrangører tenker annerledes og har valgt å benytte den desidert billigste og mest treffsikre kanalen o-idretten har for tiden - OPN.no. Fra flere av arrangørene meldes det tilbake om meget god respons på annonsene. Annonsører for produkter og nettbutikker gir også uttrykk for stor tilfredshet. Dette gjør oss glade!

Veien videre
Disse ordene var ment å være en kort oppsummering av 2006. Men det er rart med det. Når man begynner å skrive så dukker det opp en hel masse man har lyst til å fortelle. Andre sol- og skyggesider kunne sikkert vært trukket frem, men jeg velger å stoppe her.

Som det ble fortalt ovenfor er gründerkapitalen brukt opp. Dette får naturlig nok følger for veien videre. 2006 har gjort meg enda flere hundre prosent overbevist enn det jeg var fra før om at OPN.no er et nettsted norsk o-idrett og norske o-løpere trenger. Selv om det er mest nærliggende å gå over til "svart skjerm", slik som det var ved påsketider, er ikke dette lengre en aktuell problemstilling. Det blir heller fokus på å lage en tjeneste som står i forhold til tilgjengelig tid og kapital, selv om dette betyr en betydelig reduksjon i produksjonen av stoff og hvilke type nyheter vi vektlegger. Blant annet blir den store bredden mange gir oss skryt for å ha dessverre snevret betydelig inn. Senere denne uka kommer det informasjon om dette.

Takk for følget
Selv om vi allerede har rukket å bevege oss en uke inn i det nye året vil jeg takke lesere, bidragsytere, spleiselagsdeltakere, annonsører og ikke minst alle de som velvillig har stilt opp på intervjuer for følget gjennom 2006 - Tusen takk og godt nytt år!

Med vennlig hilsen
Geir Nilsen - redaktør OPN.no



Mulig relevante artikler